Poslední aktualizace:

Napsali o nás

léto 2023, letní koncerty, hrad Valdštejn
SVÁTEČNÍ PROGRAM NA VALDŠTEJNĚ PŘILÁKAL PŘES 2100 LIDÍ
Hrad Valdštejn má za sebou jednu z největších akcí letošní sezóny. I přes proměnlivé počasí dorazilo na připravený program přes 2100 lidí.

Společný snímek účastníků první letošní noční prohlídky na hradě 5. července

V mezičasech mezi vystoupením rytířů mohli lidé zavítat do hradní kaple, kde se konaly koncerty smíšeného pěveckého sboru Hradecké komorní tucteto. Ten letos přijel na hrad Valdštejn mj. pokřtít své zbrusu nové CD nazvané „30 let radosti“ a byl čestným hostem na prvních letošních večerních prohlídkách, které se konaly ve středu 5. července. Prohlídky nesou podtitul „skrytá tajemství Valdštejna“ a návštěvníci se v nich mohou seznámit s některými významnými osobnostmi z historie hradu, např. s poslední doloženou majitelkou Kateřinou ze Strážnice či s loupeživými rytíři. Večerní atmosféru hradu si užilo na 120 návštěvníků.

Radim Štícha, Turnovské památky a cestovní ruch, příspěvková organizace (foto: autor)

léto 2022, letní koncerty, hrad Valdštejn
LÉTO NA VALDŠTEJNĚ SE VYDAŘILO
Hrad Valdštejn má za sebou druhou část cyklu akcí v rámci projektu "Jaro a léto na Valdštejně". Tento projekt finančně podpořil Liberecký kraj a návštěvníci si užili pestrý kulturní program.

Od začátku července mohli návštěvníci zažít rozmanité kulturní akce, které byly součástí projektu „Jaro a léto na Valdštejně“, jenž finančně podpořil Liberecký kraj. Letní pásmo zahájilo na začátku července svým tradičním vystoupením Hradecké komorní tucteto, které s hradem Valdštejn spolupracuje přes 25 let. Hudba tohoto smíšeného pěveckého souboru doplnila jak prohlídky hradního areálu, tak také vystoupení šermířů o svátečních dnech (5. – 6. 7.). V rámci jejich letního zpívání nechyběl ani velký odpolední koncert v úterý 5. 7. od 17 hodin.

8. 1. 2019, vánoční koncert, hrad Valdštejn
VYDAŘENÉ VÁNOCE NA VALDŠTEJNĚ
Přes devět set spokojených lidí, krásná zimní scenérie a pohodová atmosféra. Tak by se dal shrnout bohatý vánoční a novoroční program na hradě Valdštejně.

...vyvrcholením byl Tříkrálový koncert oblíbeného smíšeného pěveckého sboru Hradecké komorní tucteto. Navíc v době konání všech akcí Valdštejn otevřel i běžně nepřístupný prostor v přízemí Klasicistního domu, kde mohli lidé nahlédnout na expozici tzv. Aehrenthalských Vánoc. K nádherné vánoční atmosféře dopomohla velkým dílem i letošní zima, která na Valdštejně i v Hruboskalsku vytvořila pohádkovou scenérii.

Mgr. Radim Štícha, Turnovské památky a cestovní ruch, p. o.

16. 12. 2017, vánoční koncert, toleranční kostel ve Velenicích (u Poděbrad)
VÁNOČNÍ KONCERT NABÍDL PESTRÝ REPERTOÁR
Velenice - Vděčným potleskem vestoje odměnil zaplněný místní evangelický kostel adventní vystoupení Hradeckého komorního tucteta. Skvělý vokální soubor zde vystoupil v posledním desetiletí už poosmé a nabídl posluchačům svůj rozmanitý repertoár. V sobotu odpoledne zde zazněly méně známé české, moravské a slovanské koledy.

Vánoční koncert sledoval zaplněný kostel ve Velenicích.                                           Foto: Milan Čejka

Úspěch u publika však měly i černošské spirituály. Při koncertu vládla dobrá pohoda a nechybělo ani trochu legrace. „Pestrost je jedním ze stavebních kamenů našeho programu, ale repertoár se snažíme stále obměňovat, ve Velenicích se cítíme dobře a rádi přijedeme znovu,“ uvedl dirigent tucteta Tomáš Vespalec.

Milan Čejka, NYMBURSKÝ deník.cz

3. 7. 2014, celovečerní koncert, kaple hradu Valdštejna u Turnova
HRADECKÉ KOMORNÍ TUCTETO NA HRADĚ VALDŠTEJN: JANÁČEK, ČERNOŠI I QUEEN
V rámci Valdštejnského hudebního léta vystoupil dne 3. července v barokní kapli hradu Valdštejn u Turnova smíšený sbor Hradecké komorní tucteto. Tucet žen a pět mužů pod taktovkou sbormistra Tomáše Vespalce zazpívalo nejen klenoty duchovní hudby minulých staletí, ale také černošské spirituály a další vděčný sborový repertoár.

Tento soubor vznikl v roce 1993 v Hradci Králové původně jako Smíšený pěvecký sbor Smetana a tvořili jej studenti hradeckých vysokých škol. Od roku 1996 funguje jedna jeho odnož pod svým nynějším názvem a tvoří jej právě bývalí vysokoškolští studenti, takže pouze sedmičlenné gró sboru žije v Hradci Králové a blízkém okolí, zbylí členové dojíždějí třeba z Kutné Hory, Litoměřic, Liberce a Prahy. Za dobu existence se sbor smršťoval či rozšiřoval (od 13 členů až po 30) a vystřídalo se v něm přes 60 zpěváků. Na svém kontě mají již čtyři alba a jedno DVD.

Nynější Hradecké komorní tucteto je nejsilnější v duchovní hudbě, a to nejen té historické, ale také soudobé. Zazněl třeba Monteverdiho madrigal, mistrná Scarlattiho „Exultate deo“, avšak také úžasně pojatý Zdeněk Lukáš („Pater noster“) či Leoš Janáček („Graduale“). V případě Janáčka šlo o skutečnou poctu tomuto geniálnímu solitérovi mezi skladateli, neboť ten samý den si celý svět připomínal 160. výročí jeho narození. Navzdory duchovní pokoře všech provedených sakrálních skladeb se díky Hradeckému komornímu tuctetu drala na povrch emoce a vášeň spirituálního očistce, polyfonický vokální tok připomínal horoucí magma – jednoduše řečeno: sbor zněl nikoli ploše, hluše a kýčovitě, přesto hutně a lahodně.

Vedle několika českomoravských a slovenských lidovek, které nesmějí nikdy chybět, uvedl sbor také pět amerických černošských spirituálů a jeden africký – ten působil osvěživě hlavně díky výrazné perkusivní složce, na níž se podíleli všichni aktéři. Jinak mám odjakživa se spirituály v podání takovýchto pěveckých sborů trochu problém. Tuto skutečnost musím uvést proto, abych zdůraznil, že to, co nyní vyslovím, je pouze můj osobní názor: spirituály jsou holt jednou provždy černošské, takže i kdyby hradečtí zpěváci zpívali jak o život, bude to (s trochou nadsázky) zase znít víc jako madrigal než spirituál. Kdo pěvecky ční nad všemi v tomto ranku, je sám pan sbormistr – ten by mohl s klidem předzpívávat v nějakém černošském kostele na americkém Jihu! Ale uznávám, že se tento repertoár české posluchačské veřejnosti líbí, a to je vlastně dobře.

Naopak dalším milým překvapením bylo excelentní uchopení rockového hitu skupiny Queen „Love Of My Life“. Aniž by se ztratila jeho původní naléhavost a hymničnost, Hradecké komorní tucteto jej zazpívalo opravdu jinak, protože doopravdy sborově, tj.se všemi polyfonickými nuancemi mnohonásobně zmnoženého lidského hlasu. Bravo!

Jan Hocek, jazzport.cz

6. 1. 2013, Tříkrálový koncert, kaple hradu Valdštejna u Turnova
VALDŠTEJN – SEN aneb: HRADECKÉ KOMORNÍ TUCTETO pro duše citlivé
Pane kapelníku, až těsně před koncem loňského roku jsem se konečně rozhodl pro přátele zveřejnit část mnou pořízených "obrazových a zvukových záznamů" Hradeckého komorního tucteta, pořízených během Vašeho Tříkrálového koncertu na Valdštejně v r. 2013. Dovoluju si upozornit Vás na na svůj "čin". Prosím Vás, prohlédněte si zejména trochu "neumětelské" (foťákem pořízené) videosekvence. Řadu fotek jsem převedl do "černobílé". Dost si za nima stojím, neboť výrazy v "ustátých tvářích" zpěváků jsou ... no – zajímavé až milé. Přeju Vám a členům Hradeckého komorního tucteta jenom zdraví, kousek štíska a osobních i uměleckých úpěchů.

Jan Matěcha, často "přítel těch, kteří o tom nemaj tušení"

17. 4. 2011, jarní koncert, evangelický kostel, Hradec Králové
V neděli 17. 4. vystoupilo v evangelickém kostele v Hradci Králové Hradecké Komorní Tucteto se svým jarním koncertem. Pod vedením svého sbormistra Tomáše Vespalce, podle svého zvyku, odvedlo vynikající výkon a potěšilo srdce cca 80 posluchačů písněmi lidovými a duchovními a také spirituály. Drobounké ochutnávky - spíše upoutávky na další vystoupení si můžete prohlédnout na odkazu výše.

sb

16. 4. 2011, jarní koncert, evangelický kostel, Velenice
Vážení, ještě jednou Vám chci ze srdce poděkovat za váš sobotní koncert ve Velenicích, za obětavost a pochopení každého z vás. Moc si toho vážím. Udělalo mně to velikou radost už proto, že se v tomto maličkém evangelickém sborečku chci pokusit o něco, na co sami nemáme sílu, ale máme naději Boží pomoci. Chceme se pokusit nejen o obnovu kostela, ale i o duchovního stavu místního obecenství sboru, bez kterého by obnova kostela byla jen formální záležitostí. A každá takováto akce posílí naději, rozradostní lidská srdíčka a navíc pomůže k dobré věci.

Přeji vám všem ze srdce hodně radosti z velmi prospěšné práce a v ní potom i hodně úspěchů.
Počítám s vámi všemi v adventu!
Srdečně vás všechny zdraví

Pavel Rybín
evangelický farář z Velenic

19. 9. 2009, SpiritualFest, Praha
Z vystoupení ostatních sborů nás asi nejvíce zaujalo Hradecké komorní tucteto, smíšený sbor zpívající velmi vkusné úpravy nám dobře známých písní. Zpívali je s ohromným zaujetím, dokonale čistě, přitom přirozeně, prostě přesně tak, jak bychom to jednou chtěli umět i my.

Michaela Šreinová
sbormistryně Columbelly

17. 9. 2005, SpiritualFest, Praha
Hradecké komorní tucteto má patrně krédo interpretovat známé spirituály neotřele (tedy netuctově), zato osobitě (jak se samy vyjádřily "tucteťačky"). Sbor hned na první poslech zaujme plným a barevným zvukem. Přitom se auditorium rozhodně nenudí, k čemuž přispívá rozmanitost aranžmá i dobrý pěvecký výkon sólistů. Patrný je pozitivní přínos sbormistra, a sice ve zdařilých autorských úpravách písní (většinou s výrazným jazzovo – gospelovým harmonickým nádechem), v případném doprovodu na keybord, ale především ve vhodně volené metodě vedení sboru, čemuž odpovídá přirozená, radostně tvořivá atmosféra, která v něm panuje. Také se projevuje jeho cit pro barvitost aranžmá a vytváření vhodné harmonické sazby jednotlivých hlasů. Sbor inklinuje k uhlazenému až sofistikovanému projevu, avšak jeho nespoutaná osobitost se rozproudí mezi posluchače se začátkem afrických písní. Oceňme i jeho příjemnou komunikaci s publikem.

Terezie Výborná